Az egyik csoportommal épp a food témakörben vagyunk, így ötleteltem minden intelligenciához egy egyszerű feladatot. Más témakörre is ráhúzható, alacsony eszközigényű.

1. Nyelvi intelligencia
Feladat: „Ételtörténet-lánc” – present simple szintre igazítva
Nyelvi cél: food szókincs, egyszerű jelen idő (He/She likes…, He/She has…, He/She sees…)
Eszköz: semmi vagy képkártyák
Leírás:
A tanító elkezd egy nagyon egyszerű történetet, csak jelen időben:
„Tom opens the fridge and he sees an apple.”
A gyerekek körben ülnek, és mindenki hozzátesz egy új, rövid mondatot egy étellel.
Csak könnyű, ismert szerkezeteket használunk:
Használható mondatsablonok:
- „He sees a …”
- „He has a …”
- „He likes …”
- „He takes a …”
- „He puts the … in the fridge.”
- „He gives the … to his friend.”
- „He eats the …” (ha már ismerik az eat ige ragozatlan használatát jelenben)
- „He wants …” (ha megfelelő szinten vannak)
Példák:
– „He sees a banana.”
– „He has a sandwich.”
– „He likes milk.”
– „He gives the orange to his sister.”
A történet maradhat nagyon rövid és egyszerű. A cél: beszéd, részvétel, szókincs.
Bővítés:
A gyerekek 2–3 mondatból álló mini történetet írhatnak füzetbe, például:
„Tom opens the fridge.
He sees a pizza.
He eats the pizza.”
2. Logikai-matematikai intelligencia
Feladat: Szóbeli ételcsoportosítás
Nyelvi cél: food words, healthy/unhealthy, fruits/vegetables
Eszköz: nincs
Leírás:
A tanító mond ételeket szóban (pl. apple, pizza, carrot, milk).
A gyerekeknek válaszolniuk kell:
„fruit / vegetable / healthy / unhealthy”.
Változat:
A tanító szabályt mond:
„Only healthy foods” → a gyerekek sorban mondanak megfelelő szavakat.
Bővítés:
Gyerekek is adhatnak szabályt: „Only drinks”, „Only green foods”.
3. Térbeli intelligencia
Feladat: Álomtányér leírása rajz nélkül
(Rajzolni lehet, de nem kötelező — füzet és ceruza elegendő.)
Nyelvi cél: food vocabulary + colours
Eszköz: füzet, ceruza (opcionális rajz)
Leírás:
A gyerekek „képzeletben” megalkotják az álomtányérjukat.
Mindenki mond 2–3 mondatot:
„On my plate I have chicken, rice and grapes.”
„My favourite food is spaghetti.”
Bővítés:
A tanítóhoz fordulva kérdéseket tehetnek fel egymásnak:
„Do you like…?”
4. Testi-kinesztetikus intelligencia
Feladat: Élőképek ételszavakból
Nyelvi cél: egyszerű utasítások, food words
Eszköz: nincs
Leírás:
A tanító ételneveket mond.
A gyerekek test- vagy kézmozdulattal „mutatják”, amit hallanak.
Pl.:
- banana → görbítik a karjukat
- pizza → köralakot mutatnak
- milk → „kortyolást” imitálnak
Bővítés:
Kis csoportok saját mozdulatot találnak ki 3 ételhez.
5. Zenei intelligencia
Feladat: Ételes ritmusmondóka (szótagokból)
Nyelvi cél: food szókincs, szótagolás, ritmus
Eszköz: taps vagy lábdobbanás
Leírás:
A tanító ritmust tapsol (pl. ta-ta-ti-ti-ta), a gyerekek olyan ételszót mondanak, ami illik a ritmusba.
Pl.:
- ap-ple
- mi-lk
- cu-cum-ber
- pi-zza
Bővítés:
Kis csoportok saját ritmust találnak ki.
6. Társas intelligencia
Feladat: „Én kérek, te adod” – párbeszéd játék
Nyelvi cél: Can I have…?, Here you are., Thank you.
Eszköz: nincs
Leírás:
Párokban a tanulók egyszerű párbeszédet gyakorolnak:
A: „Can I have an apple?”
B: „Here you are.”
A: „Thank you.”
A „tárgy” csak elképzelt étel.
Bővítés:
Csoportok rövid jelenetet mutatnak be.
7. Személyes intelligencia
Feladat: Kedvenc ételem – személyes bemutatkozás
Nyelvi cél: I like…, My favourite food is…
Eszköz: füzet, ceruza
Leírás:
A gyerekek 2–3 mondatot írnak vagy mondanak:
„My favourite food is chicken.”
„I like apples because they are sweet.”
Bővítés:
Mini „hangulatkör”: mindenki mond egy ételt, amihez élmény kapcsolódik.
8. Természeti intelligencia
Feladat: Étellánc – melyik étel melyikkel kapcsolódik?
Nyelvi cél: food vocabulary, simple reasoning
Eszköz: nincs
Leírás:
A tanító elkezdi:
„apple – fruit”
A következő gyerek mond valamit:
„carrot – vegetable”
A következő:
„bread – grain”
(Vagy egyszerűbb párok: apple–sweet, lemon–sour, carrot–orange stb.)
Bővítés:
A gyerekek saját láncot alkotnak: „milk–white”, „pizza–round”.



