Azt a címet is adhattam volna, hogy „Mi a frásznak foglalkozzak az intelligenciaprofilommal”? Egyáltalán mi az az intelligenciaprofil? Nézzük!
A tanulási siker nagyban azon múlik, hogy milyen módon tanul leghatékonyabban a gyermek. A 8 intelligencia mindenkiben jelen van, de mindenkiben máshogy aktiválódik. Ezek a kombinációk adják a különböző mintázatokat.

1. SZÓRT PROFIL
A szórt profil esetében a gyermek több intelligencia is stabil vagy erős, nincs kiugró dominancia.
A működés sokoldalú, rugalmas.
Jellemzők:
- könnyen alkalmazkodik változatos feladatokhoz,
- sokféle tevékenységben talál sikerélményt,
- jó általános kompetenciákkal rendelkezik.
Tanítási ajánlás:
A változatosság motiválja. Érdemes több intelligenciaterületet egyszerre bevonni (pl. vizuális + mozgásos + társas elemek).
2. LÉZERPROFIL
A lézerprofil azt jelenti, hogy egy vagy két intelligenciaterület kiugróan domináns.
Példák:
- kimagasló térbeli gondolkodás,
- kiemelkedő ritmusérzék,
- erős logikai rendszeralkotás,
- nagy nyelvi érzékenység.
Jellemzők:
- egy területben nagyon mélyre megy,
- hosszabban tud fókuszálni érdeklődési témáira,
- gyakran „minden idejét” az adott terület tölti ki.
Tanítási ajánlás:
Érdemes a domináns területhez csatlakoztatni az új tananyagot (pl. zenei profilnál ritmizálás, térbelinél vizuális szervezés).
3. KOMBINÁLT PROFIL
A kombinált profil azt jelenti, hogy két intelligenciaterület egyszerre és szorosan együttműködik, együtt alkotva a gyermek természetes tanulási útját.
Nem váltogatja a két területet, hanem a kettőt komplex, összekapcsolt működésként használja.
Ez az egyik leggyakoribb profil alsó tagozatban.
A kombinált profilú gyermekre jellemző, hogy:
- két intelligencia erősen aktiválódik, és ezt minden tanulási helyzetben észre lehet venni,
- a feladatokhoz kreatívan kapcsol kétféle képességet,
- jobban teljesít olyan helyzetekben, ahol válthat vagy kapcsolhat (pl. beszéd + mozgás, vizuális + logikai szervezés),
- a két terület erősíti egymást — pl. térbeli gondolkodása segíti a logikai rendszerezést,
- könnyebben lép be olyan feladatokba, ahol „két kapu” van,
- motivációját különösen növeli, ha mindkét domináns terület szerepet kap.
A kombinált profil nem átmenet, hanem stabil tanulási mintázat.
Itt vannak a leggyakoribb páros profilok, és mindegyikhez több, azonnal használható tanítási ötlet.
1) Nyelvi + Társas profil
Erős kommunikátor, beszédcentrikus, együttműködő.
Tanítási jelek:
- akkor aktiválódik, ha beszélhet, szerepet kaphat, megoszthat
- magabiztos pármunkában
- szeret dramatizálni, mesélni
Tanítási segédletek:
- párbeszédek, szerepjátékok
- történetlánc („Story chain”)
- „Tanítsd meg a társadnak!” mini feladat
- szókártyák elmagyarázása társaknak
- rövid prezentációk („3 mondat róla…”)
- „Switch partners” körjáték (mindig másnak mond valamit)
2) Térbeli + Logikai profil
Rendszerező, vizuális problémamegoldó.
Tanítási jelek:
- szereti az ábrákat, rendszereket
- gyors a mintafelismerésben
- rajzban is megmutatja, amit gondol
Tanítási segédletek:
- logikai táblázatok
- rajzos feladatmegoldás („rajzold le a gondolkodásod útját”)
- sorba rendezések
- sudoku-szerű feladatok
- diagramrajzolás
- „Kép + feladat” párosítás
- „Mi a szabály?” mintakereső feladatok
3) Testi-mozgásos + Zenei profi
Ritmusos, mozgásérzékeny, testén keresztül tanul.
Tanítási jelek:
- tapsol, dobol, mozog tanulás közben
- ritmus alapján könnyebben memorizál
- a mozdulat segíti a megértést
Tanítási segédletek:
- mozgásos szókincs-játék
- ritmustaps + műveletmondás
- mozdulatkódok (egy számhoz vagy szóhoz egy mozdulat tartozik)
- ritmusos ismétlő versek
- „Walk and talk” – beszélgetés séta közben
- mozdulatsorral memorizálás (pl. 3 mozdulat = 3 lépés a feladatban)
4) Személyes + Nyelvi profil
Önkifejező, reflektív, belső világra hangolt, értő kommunikátor.
Tanítási jelek:
- szeret naplózni, rajzos jegyzetet készíteni
- jó a választott szavakban
- megfogalmazza, „mit gondol erről”
Tanítási segédletek:
- mini-naplók
- „Írd le 3 mondatban a megoldásod útját!”
- saját példák alkotása
- reflexiók óravégén („Ma erre jöttem rá…”)
- személyes kapcsolódás leírása egy témához
- rövid esszé-feladatok 3–5 mondatban
5) Társas + Testi-mozgásos profil
Együttműködő, energiát mozgásból merítő, csapatjátékos.
Tanítási jelek:
- a csoportmunka energetizálja
- szívesen mozog, szerepet vállal
- a játékos helyzetekben figyelemreméltó teljesítményt nyújt
Tanítási segédletek:
- kooperatív játékok (pl. szóösszerakás mozgással)
- dramatizálás
- „Group mission” feladatok
- szerepkártyás együttműködés
- mozgásos körjáték, ahol minden állomás más feladat
6) Térbeli + Természeti profil
Megfigyelő, kategorizáló, vizuális rendszerező.
Tanítási jelek:
- szereti a csoportosítást
- gyorsan észreveszi a különbségeket
- vizuális információból tanul
Tanítási segédletek:
- osztályozó feladatok
- kategorizáló játékok
- képelemzések
- megfigyelési kihívások („keresd meg, mi változott!”)
- rajzos rendszerezések.
ÖSSZEGZÉS:
A 8 intelligencia együtt dolgozik, nem külön életet él.
A pedagógus és a szülő feladata nem az, hogy a gyereket „besorolja” egy típusba, hanem hogy felismerje:
- miben motiválható,
- miben erős,
- hogyan tanul a leghatékonyabban.
Szakirodalom – Howard Gardner
Gardner, H. (1983). Frames of mind: The theory of multiple intelligences. Basic Books.
Gardner, H. (1993). Multiple intelligences: The theory in practice. Basic Books.
Gardner, H. (1999). Intelligence reframed: Multiple intelligences for the 21st century. Basic Books.
Gardner, H. (2006). Five minds for the future. Harvard Business School Press.
Kutatócsoport, háttéranyag
Project Zero. (n.d.). Harvard Graduate School of Education. https://www.pz.harvard.edu
(APA-ban az „n.d.” jelöli: no date – ha a weboldalon nincs feltüntetett év.)
Hazai szakirodalom
Dezső, R. (2019). Más-kép(p): Az emberi sokféleség pedagógiája. Raabe Klett.
MI Pedagógiai Műhely. (n.d.). Előadások és képzések. https://www.mipedagogia.hu (ha nincs hivatalos link, ezt később pontosíthatjuk)
Pedagógiai interpretációk és profilok szakmai háttere
Armstrong, T. (2009). Multiple intelligences in the classroom (3rd ed.). ASCD.
Kornhaber, M. L. (2004). Multiple intelligences: From the ivory tower to the dusty classroom. Teachers College Record, 106(3), 67–76.
Shearer, C. B. (2007). MI theory and the identification of giftedness. In J. A. Plucker & C. M. Callahan (Eds.), Critical issues and practices in gifted education (pp. 207–228). Prufrock Press.
Silver, H. F., Strong, R. W., & Perini, M. J. (2000). So each may learn: Integrating learning styles and multiple intelligences. ASCD.



