Egyéb

Miben rejlik a varázslatod? (Teszt by PTMindful)

Ez a kérdőív azért készült, hogy jobban megértsd saját, vagy a gyermeked működését. Ha kitöltötted, javaslom következő lépésnek az intelligencia profilokról készült bejegyzésem elolvasását. (https://ptmindful.hu/2025/12/14/kit-erdekel-melyik-intelligenciam-dominal/)

Sokan úgy nőttünk fel, hogy azt hittük: van egy „jó” tanulási mód, és ha az nem működik, akkor velünk van a baj. A többszörös intelligencia szemlélet pont ezt fordítja meg:
nem te vagy kevés, csak lehet, hogy nem azon az úton indultál el, ami neked könnyebb lenne.

Ez a 10–15 perc nem vizsga. Inkább egy megálló. Nincs jó vagy rossz válasz, légy magadhoz őszinte.
Ez egy lehetőség arra, hogy ránézz: mi esik jól, mi megy könnyebben, mi ad lendületet.

Ha szülőként töltöd ki, figyeld meg a gyermekedet úgy, ahogy a hétköznapokban működik, nem akkor, amikor „szépen kell viselkedni”, hanem amikor önmaga lehet.

Hogyan válaszolj?

Minden kérdésnél jelöld, mennyire jellemző rád / a gyermekedre. Intelligenciánként add össze a pontokat, tehát egy intelligencia maximális pontszáma 25 pont lehet:

1 – egyáltalán nem
2 – ritkán
3 – néha
4 – gyakran
5 – szinte mindig

Időtartam: kb. 10–15 perc


I. Nyelvi intelligencia

  1. Szeretsz (szeret) mesélni, magyarázni vagy történeteket kitalálni?
  2. Könnyebb számodra (számára) megérteni valamit, ha elmondhatod/elmondhatja?
  3. Gyakran gondolkodsz (gondolkodik) „mondatokban”?
  4. Előfordul, hogy beszéd közben jössz (jön) rá a megoldásra?
  5. Szívesen fogalmazol (fogalmaz) meg gondolatokat szóban vagy írásban?

II. Logikai-matematikai intelligencia

  1. Fontos számodra (számára), hogy megértsd/megértse, mi miért történik?
  2. Gyakran keresel (keres) szabályokat, mintákat?
  3. Szeretsz (szeret) problémákat megoldani, „kitalálni a rendszert”?
  4. Megnyugtat, ha világos a sorrend vagy a logika?
  5. Szívesen gondolkodsz (gondolkodik) lépésekben?

III. Térbeli-vizuális intelligencia

  1. Előfordul, hogy lerajzolod (lerajzolja), amit meg akarsz érteni?
  2. Könnyebben tanulsz (tanul), ha látsz képeket, ábrákat?
  3. Jó a térérzéked (térérzéke)?
  4. Színek, formák segítenek a megjegyzésben?
  5. Gyakran „látod magad előtt” a megoldást?

IV. Testi-kinesztetikus intelligencia

  1. Mozgás közben könnyebb gondolkodnod (gondolkodnia)?
  2. Szeretsz (szeret) kipróbálni dolgokat, nem csak hallani róluk?
  3. Nehéz hosszú ideig mozdulatlanul maradnod (maradnia)?
  4. Előfordul, hogy mozdulatokkal kíséred (kíséri) a gondolkodást?
  5. Szívesen tanulsz (tanul) szerepjátékon, cselekvésen keresztül?

V. Zenei intelligencia

  1. Érzékeny vagy (érzékeny) a ritmusra, hangokra?
  2. Könnyen megjegyzel (megjegyez) dallamokat?
  3. Tanulás közben dúdolsz (dúdol), ritmizálsz?
  4. Ritmus segít emlékezni dolgokra?
  5. A hangulatodra erősen hat a zene?

VI. Interperszonális intelligencia

  1. Könnyen kapcsolódsz (kapcsolódik) másokhoz?
  2. Gyorsan észreveszed (észreveszi), ha valaki rosszul van?
  3. Szívesen tanulsz (tanul) másokkal együtt?
  4. Szeretsz (szeret) segíteni, magyarázni?
  5. Fontos számodra (számára) a visszajelzés?

VII. Intraperszonális intelligencia

  1. Tudod (tudja), mikor vagy fáradt vagy motivált?
  2. Szeretsz (szeret) egyedül elmélyülni?
  3. Fontos számodra (számára), hogy értelme legyen annak, amit csinálsz?
  4. Inkább a saját tempódban dolgozol (dolgozik)?
  5. Gyakran elgondolkodsz (elgondolkodik) azon, mit miért csinálsz?

VIII. Természeti intelligencia

  1. Szeretsz (szeret) csoportosítani, rendszerezni?
  2. Könnyen észreveszel (észrevesz) különbségeket?
  3. Megfigyelő típus vagy (típus)?
  4. Szívesen dolgozol (dolgozik) valós példákkal?
  5. Jó vagy (jó) a „mi hova tartozik?” kérdésekben?

Egyszerű értékelés

Számold össze az egyes területek pontjait (5 kérdés / terület).

  • 20–25 pont: ez a terület nagyon jellemző
  • 14–19 pont: ez a terület is jelen van
  • 5–13 pont: kevésbé hangsúlyos

👉 Nincs „jó” vagy „rossz” eredmény.
👉 A legtöbb embernél több terület is együtt működik.
👉 Ezek a különbségek segítenek megérteni, mi esik könnyebben, és mihez kell több támogatás.


Szakmai források

Gardner, H. (1993). Multiple intelligences: The theory in practice. Basic Books.
Gardner, H. (1999). Intelligence reframed. Basic Books.
Armstrong, T. (2009). Multiple intelligences in the classroom. ASCD.
Dezső, R. A. (2022). Intelligenciák – más-kép(p). Gondolat Kiadó.
Shearer, C. B. (2007). Multiple intelligences theory and assessment. Teachers College Record.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük