Ez a kérdőív azért készült, hogy jobban megértsd saját, vagy a gyermeked működését. Ha kitöltötted, javaslom következő lépésnek az intelligencia profilokról készült bejegyzésem elolvasását. (https://ptmindful.hu/2025/12/14/kit-erdekel-melyik-intelligenciam-dominal/)
Sokan úgy nőttünk fel, hogy azt hittük: van egy „jó” tanulási mód, és ha az nem működik, akkor velünk van a baj. A többszörös intelligencia szemlélet pont ezt fordítja meg:
nem te vagy kevés, csak lehet, hogy nem azon az úton indultál el, ami neked könnyebb lenne.
Ez a 10–15 perc nem vizsga. Inkább egy megálló. Nincs jó vagy rossz válasz, légy magadhoz őszinte.
Ez egy lehetőség arra, hogy ránézz: mi esik jól, mi megy könnyebben, mi ad lendületet.
Ha szülőként töltöd ki, figyeld meg a gyermekedet úgy, ahogy a hétköznapokban működik, nem akkor, amikor „szépen kell viselkedni”, hanem amikor önmaga lehet.
Hogyan válaszolj?
Minden kérdésnél jelöld, mennyire jellemző rád / a gyermekedre. Intelligenciánként add össze a pontokat, tehát egy intelligencia maximális pontszáma 25 pont lehet:
1 – egyáltalán nem
2 – ritkán
3 – néha
4 – gyakran
5 – szinte mindig
Időtartam: kb. 10–15 perc
I. Nyelvi intelligencia
- Szeretsz (szeret) mesélni, magyarázni vagy történeteket kitalálni?
- Könnyebb számodra (számára) megérteni valamit, ha elmondhatod/elmondhatja?
- Gyakran gondolkodsz (gondolkodik) „mondatokban”?
- Előfordul, hogy beszéd közben jössz (jön) rá a megoldásra?
- Szívesen fogalmazol (fogalmaz) meg gondolatokat szóban vagy írásban?
II. Logikai-matematikai intelligencia
- Fontos számodra (számára), hogy megértsd/megértse, mi miért történik?
- Gyakran keresel (keres) szabályokat, mintákat?
- Szeretsz (szeret) problémákat megoldani, „kitalálni a rendszert”?
- Megnyugtat, ha világos a sorrend vagy a logika?
- Szívesen gondolkodsz (gondolkodik) lépésekben?
III. Térbeli-vizuális intelligencia
- Előfordul, hogy lerajzolod (lerajzolja), amit meg akarsz érteni?
- Könnyebben tanulsz (tanul), ha látsz képeket, ábrákat?
- Jó a térérzéked (térérzéke)?
- Színek, formák segítenek a megjegyzésben?
- Gyakran „látod magad előtt” a megoldást?
IV. Testi-kinesztetikus intelligencia
- Mozgás közben könnyebb gondolkodnod (gondolkodnia)?
- Szeretsz (szeret) kipróbálni dolgokat, nem csak hallani róluk?
- Nehéz hosszú ideig mozdulatlanul maradnod (maradnia)?
- Előfordul, hogy mozdulatokkal kíséred (kíséri) a gondolkodást?
- Szívesen tanulsz (tanul) szerepjátékon, cselekvésen keresztül?
V. Zenei intelligencia
- Érzékeny vagy (érzékeny) a ritmusra, hangokra?
- Könnyen megjegyzel (megjegyez) dallamokat?
- Tanulás közben dúdolsz (dúdol), ritmizálsz?
- Ritmus segít emlékezni dolgokra?
- A hangulatodra erősen hat a zene?
VI. Interperszonális intelligencia
- Könnyen kapcsolódsz (kapcsolódik) másokhoz?
- Gyorsan észreveszed (észreveszi), ha valaki rosszul van?
- Szívesen tanulsz (tanul) másokkal együtt?
- Szeretsz (szeret) segíteni, magyarázni?
- Fontos számodra (számára) a visszajelzés?
VII. Intraperszonális intelligencia
- Tudod (tudja), mikor vagy fáradt vagy motivált?
- Szeretsz (szeret) egyedül elmélyülni?
- Fontos számodra (számára), hogy értelme legyen annak, amit csinálsz?
- Inkább a saját tempódban dolgozol (dolgozik)?
- Gyakran elgondolkodsz (elgondolkodik) azon, mit miért csinálsz?
VIII. Természeti intelligencia
- Szeretsz (szeret) csoportosítani, rendszerezni?
- Könnyen észreveszel (észrevesz) különbségeket?
- Megfigyelő típus vagy (típus)?
- Szívesen dolgozol (dolgozik) valós példákkal?
- Jó vagy (jó) a „mi hova tartozik?” kérdésekben?
Egyszerű értékelés
Számold össze az egyes területek pontjait (5 kérdés / terület).
- 20–25 pont: ez a terület nagyon jellemző
- 14–19 pont: ez a terület is jelen van
- 5–13 pont: kevésbé hangsúlyos
👉 Nincs „jó” vagy „rossz” eredmény.
👉 A legtöbb embernél több terület is együtt működik.
👉 Ezek a különbségek segítenek megérteni, mi esik könnyebben, és mihez kell több támogatás.
Szakmai források
Gardner, H. (1993). Multiple intelligences: The theory in practice. Basic Books.
Gardner, H. (1999). Intelligence reframed. Basic Books.
Armstrong, T. (2009). Multiple intelligences in the classroom. ASCD.
Dezső, R. A. (2022). Intelligenciák – más-kép(p). Gondolat Kiadó.
Shearer, C. B. (2007). Multiple intelligences theory and assessment. Teachers College Record.


