Sokszor tapasztaljuk, hogy a gyerekek nagyon különböző módon tanulnak: van, aki szeret mesélni, más lelkesedéssel szervez, rajzol vagy éppen mozog. Howard Gardner elmélete pontosan ezt a sokféleséget rendezi keretbe.
A Harvard professzora szerint nem egyetlen intelligencia létezik. Minden gyermek több, egymástól különböző képességterület kombinációjával rendelkezik – és akkor tud igazán fejlődni, ha ehhez igazítjuk a tanulási utat.
Ez felszabadító szemlélet, különösen alsó tagozaton.
A magyar szakirodalomban Dezső Renáta (https://mek.oszk.hu/24500/24582/) kiemelkedő alakja ennek a területnek. A Más-kép(p) című könyvben és publikációiban közérthetően és gyakorlatiasan mutatja be, hogyan tehetjük a tanítást valóban sokszínűvé és gyermekközpontúvá.

A nyolc intelligencia
Gardner eredetileg nyolc intelligenciát különített el, majd később említést tett egy kilencedik intelligenciáról, de ezt végül elvetette. Én az eredeti nyolc intelligenciához fogok különböző módszereket, ötleteket hozni.
Mindegyik jelen van minden gyermekben (és felnőttben 🙂 ), csak eltérő arányban.
1. Nyelvi intelligencia
A szavak, történetek, párbeszédek világa.
Motiválja őket az olvasás, a mesélés és a szóbeli feladatok.
2. Logikai-matematikai intelligencia
Rendszerekben gondolkodnak, szeretnek következtetni, problémát megoldani.
A logikai játékok és struktúrák segítik őket.
3. Térbeli intelligencia
Képekben látnak, vizuálisan gondolkodnak.
Rajzolás, modellezés, vizuális feladatok erősítik.
4. Testi-kinesztetikus intelligencia
A mozgás és cselekvés támogatja a tanulást.
Dramatizálás, játék, tánc, reléfeladatok működnek náluk.
5. Zenei intelligencia
Érzékenyek a ritmusra, dallamra, hangzásra.
Dalok, ritmusjátékok könnyítik számukra a tanulást.
6. Interperszonális intelligencia
Mások megértése, együttműködés, közös gondolkodás.
Páros, csoportos feladatokban élnek meg sikerélményt.
7. Intraperszonális intelligencia
Önreflexió, belső világ, saját tempó.
Egyéni feladatok, személyes kapcsolódások erősítik.
8. Természeti intelligencia
Megfigyelés, rendszerezés, természet közelsége.
Csoportosítós, kinti vagy kategorizálós feladatok segítik.
Miért hasznos ez a modell a tanításban?
Azért, mert segít meglátni:
minden gyerek valamiben tehetséges, és ha megtaláljuk ezt a kaput, motiváltabbá, aktívabbá válik.
A többszörös intelligenciák rendszere támogatja:
- a differenciálást,
- a motivációt,
- a bevonódást,
- a sikerélmény megteremtését,
- a tananyag többféle úton való feldolgozását.
A PT Mindful szemlélete is erre épül:
egy témához többféle intelligenciát megmozgató feladatot is adok.
Hogyan néz ki mindez a gyakorlatban? (példa angolóra: FOOD témakör)
Ugyanazt a témát több intelligenciaterület felől is meg lehet közelíteni. Így minden gyermek megtalálhatja a saját kapcsolódási pontját.
Nyelvi intelligencia
Történetlánc készítése
A gyerekek közösen alkotnak egy rövid történetet ételekről: mindenki hozzátesz egy mondatot.
Logikai-matematikai intelligencia
Ételrendező logikai feladat
Például: melyik étel hova illik egy szabály alapján; egyszerű logikai táblázat kitöltése. (Főtétel, desszert, tejes, tejmentes stb.)
Térbeli intelligencia
„Álomtányér” (Dream Plate) rajz készítése
A gyerekek megrajzolják az ideális tányérjukat, majd bemutatják.
Testi-kinesztetikus intelligencia
Mozgásos „ételek futama” (Food Relay)
A gyerekek egy stafétajátékban képeket gyűjtenek össze: gyümölcsöt, zöldséget, ételeket visznek a megfelelő helyre.
Zenei intelligencia
Ritmusjáték konyhai szavakkal
Egyszerű ritmus-tapsolás vagy „szóritmizálás” ételek neveivel.
Társas intelligencia
Szerepjáték: Vásárlás a boltban
Páros vagy kis csoportos feladat: eladó–vásárló szerepjáték egyszerű angol kifejezésekkel.
Személyes intelligencia
„Kedvenc ételem” mini kártya
A gyerekek lerajzolják vagy leírják a kedvenc ételüket, és néhány mondatban bemutatják.
Természeti intelligencia
Egészséges–nem egészséges ételek csoportosítása
Képeket kell helyes kategóriákba rendezni, majd megbeszéljük, mitől egészséges egy étel.
További források és ajánlott szakirodalom
- Gardner, H. (1999): Intelligence Reframed
- Harvard Project Zero – MI kutatások
- Johns Hopkins University – MI Institute
- Gardner, H. (1983, 1993, 1999) művei
- Dezső Renáta: Intelligenciák – más-kép(p) (https://mek.oszk.hu/24500/24582/)



