Sok szülő tapasztalja, hogy gyermeke ellenáll a tanulásnak, halogat, vagy azt mondja: „Utálok tanulni!”
A legtöbbször azonban nem a tanulással van baj, hanem, hogy a gyermek nem találta meg a saját tanulási módját.
A tanulási motiváció nem csak tehetség vagy szorgalom kérdése. Sokkal inkább működésé, erősségeké, és élményeké.
Az alábbiakban egy olyan útmutatót találsz, amely otthon is könnyen alkalmazható.

1. Kezdd az erősségekkel
A motiváció első lépése a sikerélmény.
A gyermek akkor kapcsol be legkönnyebben a tanulásba, ha valami olyannal kezd, ami természetesen jól megy neki.
Ha vizuális: rajzolja le a feladat lépéseit.
Ha nyelvi: mondja el hangosan, mesélje el, mit kell csinálni.
Ha társas: tanítsa meg neked vagy testvérnek.
Ha mozgásos: járkáljon közben, mutassa be mozdulatokkal.
Ha logikai: készítsen rendszert, mintát, táblázatot. (Ebben a bejegyzésben találsz részletes leírást a többszörös intelligenciák elméletről https://ptmindful.webnode.hu/l/intelligenciak-a-tanteremben/)
Az erősséggel kezdett feladat azonnal csökkenti a frusztrációt.
2. Rövid tanulási blokkokat
A „utálok tanulni” sok esetben azt jelenti:
„Túl soknak érzem egyszerre.”
Érdemes 10–15 perces rövid blokkokban gondolkodni:
10 perc tanulás + 2 perc szünet
3–4 ilyen kör már sokkal hatékonyabb, mint 1 órányi erőltetés.
A rövid szakaszok azért működnek jól, mert:
- nem fárasztják túl a gyermeket,
- könnyebb fenntartani a fókuszt,
- nincs benne félelem a „hosszú tanulástól”.
3. Adj választási lehetőséget
A motiváció egyik kulcsa az irányítás élménye.
Már apró döntések is sokat segítenek:
„Rajzolva szeretnéd megtanulni, vagy inkább hangosan?”
„Először a könnyebb rész jöjjön, vagy a nehezebb?”
Ha a gyermek választhat, nem érzi magára erőltetve a tanulást.
4. Legyen biztonságos hibázni
A legtöbb ellenállás mögött kudarctól való félelem van.
Milyen mondatok segítenek?
- „A hiba a tanulás része.”
- „Nem baj, ha nem sikerül elsőre.”
- „Nagyon bátor voltál, hogy megpróbáltad!”
A gyermek motiváltabb lesz, ha tudja: nem baj, ha téved.
5. Tedd játékossá
A játék természetes tanulási közeg.
A gyerek sokszor akkor tanul a legjobban, amikor nem is érzi tanulásnak.
Egyszerű játékosítási ötletek:
- időre menő kihívások,
- kártyák készítése,
- pontgyűjtés,
- mozgásos elemek (taps, lépések, körbejárás),
- memóriajáték,
- rajzos kihívások.
A játék élménnyé teszi a tanulást.
6. Adj azonnali, pozitív visszacsatolást
A gyerekek gyors visszajelzésből tanulnak a legjobban.
- „Ez most nagyon jól sikerült!”
- „Kitartó voltál.”
- „Nagyon jó ötleted volt.”
Az apró visszacsatolások sokkal többet számítanak, mint gondolnánk.
7. Figyeld a telítődés jeleit
Ha a gyermek:
- mocorog,
- sóhajtozik,
- kerülgeti a választ,
- ingerültebbé válik,
- gyakran mondja: „nem tudom”, „nem akarom”,
akkor pihenésre van szüksége, nem újabb feladatra.
A túlterhelt agy nem tanul, csak védekezik.
8. Erősítsd meg, ami benne jó
A motiváció egyik legfontosabb alapja az önbizalom.
Példák:
„Nagyon jó megfigyelő vagy , ez segít matekban.”
„Erős a nyelvi érzéked, gyorsabban fogsz haladni angolból.”
„Kreatív vagy, emiatt könnyen megy a projektmunka.”
Ha a gyermek tudatosítja az erősségeit, nagyobb kedvvel ül le tanulni.
Összegzés
A gyermek nem a tanulást utálja.
Azt utálja, amikor nem úgy kell tanulnia, ahogy neki működik.
Ha megtalálja a saját útját, a motiváció természetes módon megjelenik.
Ezért épít a PT Mindful szemlélet is az erősségekre és a sokféle tanulási módra.



