Egyéb

12 év szenvedés a közoktatásban – avagy mitévő legyek, ha a gyermekem utál tanulni?

Sok szülő tapasztalja, hogy gyermeke ellenáll a tanulásnak, halogat, vagy azt mondja: „Utálok tanulni!”
A legtöbbször azonban nem a tanulással van baj, hanem, hogy a gyermek nem találta meg a saját tanulási módját.

A tanulási motiváció nem csak tehetség vagy szorgalom kérdése. Sokkal inkább működéséerősségeké, és élményeké.

Az alábbiakban egy olyan útmutatót találsz, amely otthon is könnyen alkalmazható.

1. Kezdd az erősségekkel

A motiváció első lépése a sikerélmény.

A gyermek akkor kapcsol be legkönnyebben a tanulásba, ha valami olyannal kezd, ami természetesen jól megy neki.

Ha vizuális: rajzolja le a feladat lépéseit.
Ha nyelvi: mondja el hangosan, mesélje el, mit kell csinálni.
Ha társas: tanítsa meg neked vagy testvérnek.
Ha mozgásos: járkáljon közben, mutassa be mozdulatokkal.
Ha logikai: készítsen rendszert, mintát, táblázatot. (Ebben a bejegyzésben találsz részletes leírást a többszörös intelligenciák elméletről https://ptmindful.webnode.hu/l/intelligenciak-a-tanteremben/)

Az erősséggel kezdett feladat azonnal csökkenti a frusztrációt.

2. Rövid tanulási blokkokat

A „utálok tanulni” sok esetben azt jelenti:
„Túl soknak érzem egyszerre.”

Érdemes 10–15 perces rövid blokkokban gondolkodni:

10 perc tanulás + 2 perc szünet

3–4 ilyen kör már sokkal hatékonyabb, mint 1 órányi erőltetés.

A rövid szakaszok azért működnek jól, mert:

  • nem fárasztják túl a gyermeket,
  • könnyebb fenntartani a fókuszt,
  • nincs benne félelem a „hosszú tanulástól”.

3. Adj választási lehetőséget

A motiváció egyik kulcsa az irányítás élménye.

Már apró döntések is sokat segítenek:

„Rajzolva szeretnéd megtanulni, vagy inkább hangosan?”
„Először a könnyebb rész jöjjön, vagy a nehezebb?”

Ha a gyermek választhat, nem érzi magára erőltetve a tanulást.

4. Legyen biztonságos hibázni

A legtöbb ellenállás mögött kudarctól való félelem van.

Milyen mondatok segítenek?

  • „A hiba a tanulás része.”
  • „Nem baj, ha nem sikerül elsőre.”
  • „Nagyon bátor voltál, hogy megpróbáltad!”

A gyermek motiváltabb lesz, ha tudja: nem baj, ha téved.

5. Tedd játékossá

A játék természetes tanulási közeg.
A gyerek sokszor akkor tanul a legjobban, amikor nem is érzi tanulásnak.

Egyszerű játékosítási ötletek:

  • időre menő kihívások,
  • kártyák készítése,
  • pontgyűjtés,
  • mozgásos elemek (taps, lépések, körbejárás),
  • memóriajáték,
  • rajzos kihívások.

A játék élménnyé teszi a tanulást.

6. Adj azonnali, pozitív visszacsatolást

A gyerekek gyors visszajelzésből tanulnak a legjobban.

  • „Ez most nagyon jól sikerült!”
  • „Kitartó voltál.”
  • „Nagyon jó ötleted volt.”

Az apró visszacsatolások sokkal többet számítanak, mint gondolnánk.

7. Figyeld a telítődés jeleit

Ha a gyermek:

  • mocorog,
  • sóhajtozik,
  • kerülgeti a választ,
  • ingerültebbé válik,
  • gyakran mondja: „nem tudom”, „nem akarom”,

akkor pihenésre van szüksége, nem újabb feladatra.

A túlterhelt agy nem tanul, csak védekezik.

8. Erősítsd meg, ami benne jó

A motiváció egyik legfontosabb alapja az önbizalom.

Példák:

„Nagyon jó megfigyelő vagy , ez segít matekban.”
„Erős a nyelvi érzéked, gyorsabban fogsz haladni angolból.”
„Kreatív vagy, emiatt könnyen megy a projektmunka.”

Ha a gyermek tudatosítja az erősségeit, nagyobb kedvvel ül le tanulni.

Összegzés

A gyermek nem a tanulást utálja.
Azt utálja, amikor nem úgy kell tanulnia, ahogy neki működik.

Ha megtalálja a saját útját, a motiváció természetes módon megjelenik.
Ezért épít a PT Mindful szemlélet is az erősségekre és a sokféle tanulási módra.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük